Monday, July 25, 2016

κα Μαρίνα μου, εθυμήθηκα σε πάλε

Αγαπητή Μαρίνα Σολομίδου-Ιερωνυμίδου μου,

Το ξέρεις ότι είσαι η αγαπημένη μου διευθύντρια κρατικής υπηρεσίας έννεν; Όπου πάω στον κόσμο και βλέπω μουσεία σε σκέφτομαι (όχι πάντα με καλό τρόπο αλλά σε σκέφτομαι). Όλο λέω να ξεκινήσω ένα ημερολόγιο να σου γράφω τα νέα μου από τα διάφορα μουσεία που πάω, να πίνεις το μέτριο καφέ σου, να τρως το κουλουράκι σου τα πρωινά και να διαβάζεις τα νέα μου, αλλά όλο το αναβάλω.

Σε θυμήθηκα πριν λίγες μέρες που είδα εκείνο το video που έκανε το παιδαγωγικό ινστιτούτο για το αρχαιολογικό μουσείο μας, που είναι τόσο super duper γουάου, που έπρεπε να το κάνουμε και video με φωνή σοβαρού αφηγητή δελτίου ειδήσεων ως reference προς τους καθηγητές που αντί να κάτσουν να κάνουν ένα ενδιαφέρον μάθημα για την αρχαιολογία πατούν το play τζιαι γύρνουν πίσω. Τζείνη η αέρινη μουσική επένδυση που βάζετε ΠΑΝΤΑ σε τούτα τα video, ακολουθούμενη από μυστηριώδεις (και καλά) ήχους από τύμπανα και άλλα κρουστά όταν θα μας κάμετε την αποκάλυψη (σοκ και δέος!) ότι ζούσαν πάντα πλάσματα σε αυτό το νησί, και είχαν κατσαρόλες και χτένες και ήθελαν τα σπίτια τους να έχουν θέα το απέραντο γαλάζιο για να τους βάλουν οι Συνθέσεις, είναι προφανώς απαραίτητη προϋπόθεση για να πιάσεις το κονδύλι για το video έννεν;   
 
Χαίρομαι επίσης που ενώ το video γυρίστηκε το 2014, η έφορος αρχαιοτήτων είναι ντυμένη και κομμωτηριασμένη όπως την Αλέξια στο Άσπρο Μαύρο (1987) και ακόμα χρησιμοποιείτε φράσεις όπως «πρώιμη/ ύστερη εποχή του χαλκού», «γεωμετρική περίοδος», «αρχαϊκή περίοδος» και άλλες φράσεις που μόνο ο Άντρος Παυλίδης καταλάβει. Θα κρατήσετε την προσοχή των μαθητών, δεν το συζητώ. Άρεσε μου και το touch-σπόντα στο τέλος, ότι τα αγάλματα της Σαλαμίνας και αλλού στις κατεχόμενες περιοχές αγνοούνται διότι η Σαλαμίνα και οι κατεχόμενες περιοχές τελούν ακόμα υπό τουρκική κατοχή (enter αέρινη λυπητερή μουσική). Βάλλω στοίχημα ότι το μόνο πράμα που θα μείνει στους μαθητές μετά το 40λεπτο video δεν είναι ο πλούσιος πολιτισμός της Κύπρου ανά τους αιώνες, ούτε ότι ζούσαν δαμέ ταυτόχρονα 40 διαφορετικές φυλές at any given time, αλλά ότι οι κακοί Τούρκοι μας έκλεψαν τα κουζούθκια μας. Καρτερούμε μέρα νύχτα, να μας επιστρέψουν τα κουζούθκια μας για να μαζέφκουν τζιαι τζείνα σκόνη στο μουσείο.  

Βασικά όμως εν άλλο που ήθελα να σου πω.  

Πάω που λες προχτές εκδρομή σε ένα χωριό σε γερμανόφωνη αγροτική περιοχή (ας την ονομάσουμε Holstein). Είμαστε στη μέση του πουθενά, 2 ώρες δρόμο από την κοντινότερη πόλη. Βρέχει like crazy και δεν ξέρουμε τι να κάνουμε, στο τέλος αποφασίζουμε να πάμε να επισκεφτούμε ένα κάστρο της περιοχής. Το συγκεκριμένο κάστρο δεν είναι μεγάλο σε μέγεθος, είναι όμως μεσαιωνικό. Πληρώνουμε που λες εισιτήριο €8 ο καθένας και σχολιάζουμε ότι είναι ακριβό (το Κολόσσι χρεώνει €2,50). Μας πληροφορούν όμως ότι το εισιτήριο περιλαμβάνει ξενάγηση ΚΑΙ wine tasting του κρασιού της περιοχής που στα παλιά χρόνια το παλαίωναν στο κάστρο. Στο Κολόσσι δεν περιλαμβάνεται τίποτε. Μόνο κάμποση χωματσιά.

Enter ξεναγός τουλάχιστον 150 χρονών, ντυμένη χίπης. Ο Έτερος φαντασιώνεται ότι η ξεναγός είναι in fact το φάντασμα της τελευταίας λαίδης του κάστρου, που βρήκε τραγικό θάνατο όταν έπεσε από το ψηλότερο παράθυρο του πύργου όπου σκαρφάλωσε προσπαθώντας να πιάσει σήμα στο κινητό της. Εμένα μου φάνηκε για συνταξιούχος κάτοικος της περιοχής που κάνει τη ξεναγό part-time για να έχει κάτι να κάνει στον ελεύθερο της χρόνο. Anyway.

Η ξεναγός μας λέει 2-3 πράγματα για το κάστρο, πότε χτίστηκε, γιατί, ποιου ήταν, απλά βασικά πράγματα αλλά όχι πολλές λεπτομέρειες να βαρεθούμε. Μας πάει στην απέναντι πλαγιά που η θέα προς το κάστρο είναι άπαιχτη για να βγάλουμε φωτογραφίες (διαθέτει και Wi-Fi το κάστρο) και μας εξηγεί πρακτικά πως θα γινόταν επίθεση στο κάστρο αν ήμασταν στο Μεσαίωνα και θέλαμε να το καταλάβουμε. Μετά μας οδηγεί μέσα στο κάστρο.

Να μην τα πολυλογώ κα Μαρίνα μου, η ξεναγός μας κάνει μια περιεκτική πλην ενδιαφέρουσα ξενάγηση, μας εξηγεί 2-3 βασικά πράγματα που ισχύουν για όλα τα κάστρα, κάνει αστεία, ρίχνει μέσα και λίγο legend και το σημαντικότερο, το κάστρο από μέσα είναι επιπλωμένο όπως υποτίθεται θα ήταν τον καιρό των ιπποτών, δηλαδή έχει tapestries στους τοίχους, κρεμασμένα οικόσημα, στο τζάκι έχουν ξύλα (ότι και καλά θα ανάψει), το τραπέζι του banquet είναι στρωμένο και γύρω οι καρέκλες, έχει πανοπλίες, όπλα, καρέκλες εποχής, παιγνίδια εποχής (στα ιδιαίτερα διαμερίσματα), και άλλα διακοσμητικά. Η όλη επίσκεψη διήρκεσε περίπου 1 ώρα (είπαμε, το κάστρο ήταν μικρό), αλλά ήταν ευχάριστη και φεύγοντας νιώσαμε ότι μάθαμε και είδαμε κάτι που άξιζε. Και  δοκιμάσαμε και το κρασί της περιοχής (που δεν ξέραμε ότι παράγει).

Και θυμηθήκαμε το Κολόσσι…. (και το ρητό που λέει «ότι πληρώνεις παίρνεις»)      

Στο Κολόσσι θα πληρώσεις μεν €2,50 αλλά η ξενάγηση τελειώνει εκεί που ο υπάλληλος που κόβει το εισιτήριο θα σου πει «η είσοδος είναι από κει». Περνάς κάτι ερείπια που δεν ξέρεις τι είναι διότι δεν υπάρχει κανένας να σου εξηγήσει (ή έστω να διαβάσεις  μια ταμπέλα ενημερωτική), περνάς τη γέφυρα (nice touch) και μπαίνεις μέσα…. σε ένα τεράστιο άδειο δωμάτιο. Μετά κατεβαίνεις κάτι σκαλιά και μπαίνεις σε ένα τεράστιο άδειο υπόγειο. Διερωτάσαι αν είναι κουζίνα, ή μπουντρούμι, ή στάβλος αλλά εν τη απουσία πληροφοριών βαριέσαι (και μυρίζει και μούχλα) άρα ανεβαίνεις στους πάνω ορόφους. Που είναι επίσης άδειοι. Είσαι σε υπνοδωμάτιο; Είσαι σε καθιστικό; Είσαι σε αίθουσα του θρόνου; (εμείς οι εκκεντρικοί ξέρουμε ότι δεν υπάρχει αίθουσα του θρόνου στο Κολόσσι διότι δεν ήταν ποτέ το actual κάστρο του βασιλιά της Κύπρου, το κάστρο ήταν στη Λευκωσία και έχει καταστραφεί προ πολλού, αλλά εμείς είμαστε κάτι εκκεντρικοί τύποι κα Μαρίνα μου, όχι ο average τουρίστας). Ανεβαίνουμε στην ταράτσα και βλέπουμε τη θέα. Και δεν έχει τίποτε άλλο να κάνουμε.

Πες δεν σώζονται αυθεντικές πανοπλίες εποχής. Δεν σώζονται οικόσημα και τραπέζια και καρέκλες και κρεβάτια και άλλα αντικείμενα που θα μπορούσαν να μπουν στο κάστρο, να το ομορφύνουν και να το κάνουν πιο προσιτό. Πόσο θα κόστιζε άραγε να φέρουμε fake έπιπλα και να τους δώσουμε distressed look; Δεν νομίζω να ήταν απαγορευτικό το ποσό, στο κάτω-κάτω 2-3 κάστρα έχουμε όλα και όλα, πόσα κοστίζουν 10 καρέκλες και 5 τραπέζια; Πόσο δύσκολο είναι να αγοράσεις 10-20 μηχανάκια, από εκείνα που βάζεις στο αυτί σου και σου κάνουν ξενάγηση με κάθε λεπτομέρεια ενώ περιφέρεσαι στο αξιοθέατο; Κάνε το εισιτήριο €5 και βάλε included μέσα και το μηχανάκι της ξενάγησης και ένα shot κουμανταρία.

Κα Μαρίνα μου, όλες αυτές οι εμπειρίες με κάνουν να πιστεύω ότι τζιαμέ στο τμήμα Αρχαιοτήτων, είσαστε μια παρεούλα που ΔΕΝ σας αρέσκουν τα μουσεία, ΔΕΝ επισκέπτεστε οι ίδιοι μουσεία, και ΔΕΝ έχετε καμία διάθεση να βελτιώσετε την εμπειρία του επισκέπτη στους αρχαιολογικούς μας χώρους. Που σας φέρνει σε μια περίεργη αντίθεση με την επίσημη πολιτική του κράτους που λαλεί ποτζεί τζιαι ποδά τι παλιό και πλούσιο πολιτισμό έχουμε και ότι θέλουμε να φέρουμε ποιοτικό τουρισμό. Παίζει φυσικά να έχω εγώ λάθος τζιαι με «ποιοτικό τουρισμό» να εννοούμε στην πραγματικότητα ματσωμένους Ρώσους που τρώνε αστακομακαρονάδες και διαμένουν στο Anassa.

 
(τέλος κα Μαρίνα μου, το εν λόγω καστρούδι στο Holstein που ούτε η μάνα του δεν το ξέρει, έχει και γαμώ τις ιστοσελίδες με ΤΕΛΕΙΕΣ φωτογραφίες (και με 360ο μοίρες) που σε κάμνουν να θέλεις να πάς να το δεις. Το Κολόσσι κα Μαρίνα μου, εν απλώς τζιαμέ.)

11 Comments:

At 25 July, 2016 21:08, Blogger Moonlight said...

Άρκησες :p

 
At 26 July, 2016 10:15, Blogger Brenda said...

Μόλις περιέγραψες τα αισθήματα μου κάθε φορά που επισκέπτομαι μουσεία στο εξωτερικό.

Τούτη τη Μαρίνα εγώ δεν θα την ήξερα καν αν δεν θιγόταν επειδή της είπε ο Φαίδωνος ότι κλέβουν αρχαία οι υπάλληλοι της και δεν έβγαζε ανακοίνωση. Προφανώς είναι πνιμένη στη δουλειά.

 
At 26 July, 2016 16:48, Anonymous Anonymous said...

tin kyria Marina katigoras tin opou statheis k opou vretheis oti en pisw pou tis epohes tis. esy pou epies sto perivoito Holstein, kotzamou kastro, giati den mas dineis anaphora an ehei kala pokemon tziame? to wifi inta to evalan nomizeis. Eisai k esy 4 vdomades pisw pou tin epoxi sou. antrapou

 
At 27 July, 2016 06:20, Blogger Hlithio Agrino said...

Γράφε τέθκοια τζιαι θα καταφέρεις να επανεμφανίσεις Δοκησίσοφες τζιαι Μενέλαους...

 
At 27 July, 2016 12:16, Anonymous T said...

Για αρκετούς αρχαιολογικούς χώρους (συμπεριλαμβανομένου του κάστρου στο Κολόσσι) υπάρχουν διαθέσιμα audio guides (ακουστική ξενάγηση) σε διάφορες γλώσσες.

Μπορεί ο οποιοσδήποτε να τα κατεβάσει δωρεάν από την ιστοσελίδα του ΚΟΤ σε κινητό τηλέφωνο ή tablet κτλ και να ακούσει τη ξενάγηση στο χώρο. Μπορεί επίσης να κατεβάσει το κείμενο της ξενάγησης αν προτιμά να το έχει γραπτώς.

Όλα τα audio guides βρίσκονται εδώ:
http://www.visitcyprus.com/index.php/en/multimedia

Για το κάστρο στο Κολόσσι (ελληνικά):
http://www.visitcyprus.com/index.php/en/multimedia/item/57019-kolossi-medieval-castle-audio-guide-gr

 
At 27 July, 2016 16:43, Blogger drakouna said...

Ναι όντως, δεν σκέφτηκα τα Ποκεμον...

Ωραίο το audio guide αλλά σοβαρά, πόσους ξέρετε που κάμνουν download που πριν το audioguide του αξιοθέατου στο tablet τους ή στο smartphone (αν έχουν);

 
At 28 July, 2016 10:55, OpenID roam365 said...

haterz gonna hate

 
At 28 July, 2016 20:36, Blogger New Giork said...

Αγαπητή δρακούνα,

Τι σχέση έχει η κόμμωση της εφόρου αρχαιοτήτων; Γιατί δεν αναφέρεσαι στο πλούσιο ερευνητικό της έργο;

Η ορολογία που χρησιμοποιείται στο χαρακτηρισμό των εποχών (π.χ. πρώιμη εποχή του χαλκού, αρχαϊκή), χρησιμοποιείται παγκοσμίως από την ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική κοινότητα. Αν σου έλεγε 7ος αιώνας π.Χ. θα καταλάβαινες όσα και ο Άντρος Παυλίδης;

Γιατί θεωρείς πως οι αρχαιολόγοι είναι άτομα που ΔΕΝ τους αρέσκουν τα μουσεία και ΔΕΝ επισκέπτονται αρχαιολογικούς χώρους; Γιατί επενδύουν τόσα χρόνια στην εκπαίδευσή τους για ένα πενιχρό μισθό και για μία δουλειά που δεν χαίρει εκτίμησης; Ή για να ακούν τον δήμαρχο να λέει πως εμποδίζουν την ανάπτυξη της πόλης επειδή η λειτουργός ακολουθεί το νόμο (πώς τολμά!!!); Τι ξέρει ο Φαίδωνας και 'απαιτεί' να του δοθεί αρχείο με τα ευρήματα του μουσείου; Πώς θα το ελέγξει και πώς θα το αξιολογήσει; Γιατί επικροτούμε αυτό τον ερασιτεχνισμό;

Πώς θεωρείς πως έπρεπε να ανταποκριθεί η διευθύντρια; Και τέλος πάντων ποιός νομίζεις ότι διαχειρίζεται τα λεφτά για το μουσείο; Δεν νομίζω να θεωρείς πως τα διαχειρίζονται οι αρχαιολόγοι και απλά δεν τα χρησιμοποιούν για τα μουσεία. Αποκλείεται να είσαι τόσο αφελής. Τα λεφτά όπως γνωρίζεις άλλοι τα τρώνε και το τμήμα αρχαιοτήτων χρησιμοποιεί κάποια ψίχουλα για να σώσει ότι σώζεται...

Αγαπητή δρακούνα απολαμβάνω να διαβάζω τα κείμενά σου. Απλά θεώρησα πως αυτή τη φορά η προσέγγισή σου δεν ήταν δίκαιη. Κουβέντα να γίνεται.

peace

 
At 05 August, 2016 11:17, Blogger drakouna said...

Δεν ξέρω για το πλούσιο ερευνητικό της έργο. Στο video φαίνεται μόνο η κόμμωση, τζιαι εννοείται ότι δεν είναι το point του post.

Για την ορολογία, δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι είναι η σωστή αλλά δεν παύει να είναι σαν "ξύλινη γλώσσα". Ναι, θα καταλάβω καλύτερα αν μου πεις 700π.χ. (μπορώ να το θέσω χρονικά μες το νου μου) και θα ανέμενα, αφού το video δεν απευθύνεται σε επιστημονικό προσωπικό, να ήταν σε απλή γλώσσα.

Δεν θεωρώ ότι οι αρχαιολόγοι είναι άτομα που δεν τους αρέσκουν τα μουσεία as a rule. Θεωρώ ότι τζείνοι οι συγκεκριμένοι που λαμβάνουν τις αποφάσεις μες το τμήμα αρχαιοτήτων εν πλάσματα που δεν τους αρέσκουν τα μουσεία τζιαι τούτο φαίνεται (κράζει even) που την κατάσταση των μουσείων μας και των αρχαιολογικών μας χώρων. Εν εκ του αποτελέσματος που κρινόμαστε, είτε μας αρέσει είτε όχι.

Δεν τους δίνουν κονδύλια λες? Χαίρω πολύ, κανενού δεν δίνουν κονδύλια, είμαστε σε κατάσταση λιτότητας. Αλλά τζείνος που θέλει, κάμνει τη γη πηγή και πείθει και το υπουργείο και τη Βουλή, καλή ώρα όπως εκάμαν άλλες υπηρεσίες και άλλα υπουργεία. Θέλεις να μου πεις ότι οι αρχαιολογικοί θησαυροί μας (που είναι ένας από τους "κράχτες" του τουρισμού μας) δεν μπορεί να πείσει να επενδύσουν πάνω του?

Και στην τελική, πόσο κονδύλι θέλεις για να βάλεις 5 πλάσματα να σου ανανεώσουν έστω τις καρτέλες στο αρχαιολογικό μουσείο?

Δηλαδή αν δεν έβρουμε ποττέ τα λεφτά να χτίσουμε καινούργιο μουσείο-οκέλλα, θα αφήσουμε το υφιστάμενο να γίνει χαλαμάντουρο?

 
At 08 August, 2016 05:33, Anonymous Anonymous said...

Ούτε το βίντεο στο λινκ παίζει, ούτε ποια είναι τούτη ξἐρω, αλλά περιέγραψες εύστοχα ό, τι ακριβώς συμβαίνει στον τόπο γενικά.Δεν θα με εξέπλησσε αν όλα όσα λες ίσχυαν κατα γράμμα και δεν με εκπλήσσει ούτε η/ο peace που εμφανίστηκε όπως εμφανίστηκα και έγραψε αυτά που έγραψε, με ψευδώνυμο εννοείται. Κύπρος του δηθεναριού, χρήμα που πέφτει και δεν αξιοποιείται σωστά, άθλια βιντεάκια, άθλιες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, τροτοκοσμική αντίληψη περί τουρισμού, όλα μα όλα....εχω καιρό που διάβασα το ποστ, αλλά έθελα απλά να κάνω like και δεν είχε κουμπί.

 
At 09 September, 2016 17:20, Anonymous Anonymous said...

Κανεί με τα κοντύλια πλέον για το μουσείο. Σιγά το κοντύλι που θέλεις να γράψεις τες ταπελλούες που εν στο πολυτονικό ακόμα (και ξοβαμμένες) στη δημοτική.

Δέχουμαι ότι για να αλλάξεις τες βιτρίνες να μέννε όπως κοσμηματοπωλείου που τη δεκαετία του '50 θέλεις σοβαρά λεφτά, αλλά πόσο κοντύλι χρειάζεται να φυσήσεις τες μουμιοποιημένες μούγιες που εν μέσα για χρόνια;

ΓΣ

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home


ΠΡΟΣΟΧΗ: Το blog βλάπτει σοβαρά την υγεία όλων όσων δεν διαθέτουν χιούμορ.