Wednesday, May 09, 2007

Επιστροφή σε ένα παλιό θέμα

Δεν διαβάζω παλιά μου posts. Σχεδόν ποτέ. Τα γράφω, φαίνονται πρώτο τραπέζι πίστα για 3-4 μέρες, και μετά χάνονται στο αρχείο. Όπως διάφορες σκέψεις που κάνεις κατά καιρούς και μετά ασχολείσαι με κάτι άλλο. Τα δε best hits στα δεξιά, δεν θυμάμαι πότε τα έβαλα, πλέον θεωρώ άλλα ως καλύτερα μου αλλά βαριέμαι να διορθώσω το template.

Επομένως αγνοώ όταν κάποιοι αναγνώστες εκ των υστέρων κάνουν κλικ, διαβάσουν κάτι που έγραψα πριν 10 μήνες και αποφασίσουν να αφήσουν σχόλιο. Δεν έχω κανένα τρόπο να το πάρω χαμπάρι, εκτός αν κατά λάθος πατήσω και ξαναδιαβάσω το post.

Μου συνέβηκε όμως χθες. Πάτησα στα δεξιά το link «Η Παράδοση μας» και πρόσεξα άλλα 2-3 σχόλια που προστέθηκαν εκ των υστέρων.

Βρίσκω τρομερά αστείο να με αποκαλούν «μεγαλοαστή» (που σαι βρε παππού να δεις που σε αναβάθμισα!), σε άλλο σημείο AKEΛική και ΠΕΟπουλο (σαν εξάρτημα αγορασμένο από sex shop ακούγεται αυτό. Ποια είναι η χρήση του?)

Το post είναι στα δεξιά και μπορείτε να το διαβάσετε, μιλά για διάφορα παραδοσιακά έθιμα. Όχι sex toys.

Δεν θεωρώ τον εαυτό μου μεγαλοαστή (όποιος ζει σε μια πόλη δεν είναι αυτόματα μεγαλοαστός). Αστός ναι, μεγαλοαστός από πού και ως που? Επειδή έχω 3 συγγενείς που σπούδασαν στο εξωτερικό? Αν ήταν ποτέ η οικογένεια μου μεγαλοαστική, προφανώς σε κάποια φάση (πολύ πριν γεννηθώ) έφαγε τα μούτρα της. Άμα όμως ζεις σε μια πόλη, ότι και να είσαι (μεγαλο ή μικρο αστός) έχεις κάποια διαφορετικά ερεθίσματα. Αυτά φαίνονται στις ιδέες σου, στον τρόπο που μιλάς, και στον τρόπο ζωής σου. Πολύ απλά.

Sorry που απογοητεύω πολύ κόσμο που θεωρεί ότι ΟΛΗ η Κύπρος ανέκαθεν ζούσε στα χωριά, φούρνιζε το κουλούρι της στον πλιθαρένιο φούρνο και ακολουθούσε κάποιες fixed παραδόσεις που έχουν φτάσει και στις μέρες μας. Μερικοί από μας μεγάλωσαν σε πόλη, μεγάλωσαν οι γονείς τους σε πόλη, μεγάλωσαν και οι παππούδες και προπαππούδες τους σε πόλη και δεν ξέρουν πώς να πυρώσουν φούρνο ή τι σκοπό ακριβώς εξυπηρετεί το π.χ. ζώσιμο της νύφης και του γαμπρού πριν το γάμο. Αν ο ηλεκτρισμός έφτασε σε πολλά χωριά τη δεκαετία του 60’, στις πόλεις είχαν jukeboxes από τη δεκαετία του 40’. Και τα χρησιμοποιούσαν. Τα καλοκαίρια, δεν είχα γιαγιά στο χωριό να με στείλουν πακέτο διακοπών οι γονείς. Τα περνούσα στην εντός των τειχών Λευκωσία.

Αν απορρίπτω κάτι εγώ ενώ οι γονείς μου όχι, να δεχτώ ότι είναι σημάδι νεοκυπρισμού (ότι και αν σημαίνει αυτό, προσωπικά πιστεύω η παράδοση αναπτύσσεται και μεταλλάσσεται ανάλογα με το τι θέλουν να κρατήσουν οι νέες γενιές).

Δεν έχω ιδέα ποιος βγήκε πρώτος και είπε «αυτό είναι χωρκάτικο και αυτό όχι». Υποψιάζομαι ότι πρέπει να ήταν κάποιος που απέρριψε ολοκληρωτικά τον τρόπο ζωής που προσπάθησαν να του περάσει ο κύκλος του. Το ότι υιοθέτησε τη φράση όλη η Κύπρος, δείχνει ίσως το βαθμό στον οποίο απορρίπτονται οι παραδόσεις μας.

Γιατί όμως τόση απορριπτικότητα? Προφανώς κάτι δεν μας αρέσει, ή κάτι δεν έχει πλέον νόημα για μας άρα δεν θέλουμε να το ακολουθούμε, το απορρίπτουμε. Η διαφωνούμε με τον τρόπο ζωής που μας πάσαραν. Όλα είναι πιθανά.

Προσωπικά απορρίπτω τις δεισιδαιμονίες της γιαγιάς μου και το κόλλημα της μάνας μου να κρατήσω επαφή με όλους τους συγγενείς μου. Ο καιρός της οικογένειας-Μασονίας πέρασε. Ο υπόλοιπος αστικός τρόπος ζωής τους μου αρέσει και τον υιοθετώ. Για τη γιαγιά Μαγκάιβερ η οποιαδήποτε επαφή με χωριό ήταν και είναι κάθε Τετάρτη και Σάββατο που γίνεται η λαϊκή και κατεβαίνουν να πουλήσουν φρούτα και λαχανικά οι χωριάτες. Πάει ανελλιπώς και έχει τους αγαπημένους της προμηθευτές.

Η γιαγιά Μαγκάιβερ επίσης καταλαβαίνει τούρκικα, διότι φοίτησε σε μικτό σχολείο (αυτό δεν είναι σημάδι μεγαλοαστισμού, στα ελληνικά σχολεία επί Αγγλοκρατίας έπρεπε να πληρώσεις, δωρεάν ήταν τα αγγλόφωνα μικτά) και οι μπαρούφες περί Τουρκοκύπριων αγαρινών σκυλιών και εθνοκάθαρσης ουδέποτε την βρήκαν σύμφωνη. Εξάλλου οι μισές της φιλενάδες στο σχολείο ήταν Τ/Κ. Με αυτές θα μάλωνε? Άρα έχουμε μια μετριοπαθή. Που παντρεύτηκε ένα άλλο μετριοπαθή, και έκαναν μια μετριοπαθή οικογένεια.

Αν ζούσαν αλλού, ίσως τα ερεθίσματα τους να ήταν διαφορετικά και να είχαν άλλη άποψη. Ίσως ο παππούς Μαγκάιβερ να γινόταν αγωνιστής και να πίστευε στον αγώνα. Δεν έτυχε, πέτυχε.


Το ΑΚΕΛική φαντάζομαι πάει πακέτο ασορτί με όποιον πει κάτι αρνητικό για τον Αγώνα. Η που δεν παθαίνει αδελφική παράκρουση μόλις δει Έλληνα πολίτη. Λες να έχω μέσο να καταφέρω να διοριστώ ως καθαρίστρια σε υπουργείο?

12 Comments:

At 09 May, 2007 11:32, Blogger shashoura said...

touto to post,,,efanike mu san mia pollapli dikaiologia..

 
At 09 May, 2007 11:57, Blogger Derek said...

μπορεις να βάλεις το blogspot να σου στέλνει με e-mail τα comments που σου αφήνουν ώστε να μην χάνεις κανένα

 
At 09 May, 2007 12:08, Blogger drakouna said...

Αν μιλήσεις, θεωρείται ως δικαιολογία. Αν δεν μιλήσεις, θεωρείται ότι σε αποστόμωσαν.

 
At 09 May, 2007 13:48, Anonymous Anonymous said...

dhladh me aformh auto to post na 8ewrhsoume oti h leukwsia htan polh aneka8en? epeidh kata tromaktikh symptwsh kai oi dikoi mou pappoudes zousan sthn entos twn teixwn leukwsia mporw me sigouria na pw oti kai tote h leukwsia xwrio htane. To gegonos oti kapoioi spoudasan kai eferan thn ennoia tou "astikou" einai allou papa euaggelio. h giagia mou gia paradeigma htan h prwth gynaika giatros pou epestrepse sthn kypro epeidh thn kouvalhse o kypraios pappous.milame en eth 1936...kai omws thn 8ymamai na kserei na pyrwsei kai fourno,kai na kanei pourekkia kai na zwnnei ena ena ta eggonia ths otan pantreutikame kata to kypriako e8imo.den 8ymamai pote na eixe kapoia syngekrimenh "astikh" symperifora me thn ennoia pou to parousiazeis sto ar8ro.opws kai na exei omws sevomai ta grafwmena sou kai 8a pw sto pappou mou pou evgaze efhmeries ka8hmerina (ekane 3 xronia na dei fws tou hliou)kai pou emplakike synais8hmatika kai praktika ston agwna pou kaka ta psemata oso ki an egw eimai adiaforh epi tou 8ematos tote o kosmos htan syneparmenos me ena pio a8wo kai romantiko tropo peri agwnistikotitas oti htan xwrkatos kai oti hsoun an eixe alla ere8ismata den 8a to epratte.to poly poly na mou forhsei to ptyxio tou kapello!
oso gia tous tourkokyprious teinw na symfwnhsw mazi sou. den einai mono oi giagia sou pou eixe filous T/K alla kai oi goneis mas oloi.Apla kapoioi to ksexasan sthn poreia kai thn exoun dei hrwes E/K.xairetw!

 
At 09 May, 2007 14:10, Blogger shashoura said...

dld opote milas eklambanete ws dikaiologia!?! ,,, en to ufos tou logou,, pu kamnei tin diafora..

:)

 
At 09 May, 2007 15:04, Blogger Demetris said...

Yeah Baby!
The urban revolution we never had!
Empros tis gis i kolasmenoi astoi, megaloastoi proletarioi, mesees taxeis tou 1821, dianooumenoi tis periodou 1955-59.


Ferte mou ena toiho TWRA!


Anonymous despoinis pu panw, en nomizw oti to "arthto" (post alla telospanton) lalei oti i lefkwsia itan poli apo anekathen. Apo anekathen poli en yparhei. En koinwniko fenomeno pou symvainei stadiaka. Apla kappoioi katoikoi tis Lefkwsias i tis Lemesou (i akoma jai tis Skalas) etsi se logika geneologika plaisia -oi pou anekathen- mporoun na thewrithoun me to ena i ton allo tropo hristes / foreis tou astikou oti jai ean simainei stin sygkekrimeni hwro-hroniki stigmi. Eidika stin Lefkwsia entos rolo paizei jai i geitonia / enoria se shesi me to synolo twn katoikwn tis diahronika.

A jai gia to ean tote o kosmos itan syneparmenos me tin agni kai romantiki agwnistikotita poly to amfivallw.

Btw i giagia sou ian gennimeni kypro? Dioti ean ohi i symperifores tis otan me to kalo stin kypro pethera jai sympethera erminefkounte poikilotropos. Ehw jai gw theio stin Agglia pou 1948. Mporei na forei stavrwto koustoumi pou to Saville Row, na eshei box stin Arsenal, na katlavei pou cricket, na trwei roast kathe kyriaki jai na forei ta required daktylidia-oikogeniaka kemilia alla en ton kamnei xepesmeno aristokrati.


Key-word: "ethima-papagalia"

 
At 09 May, 2007 15:14, Anonymous Anonymous said...

demetri exeis dikio... alla einai "aneka8en" oxi "apo aneka8en"...alla exeis dikio!
h desposynh pou prin

 
At 09 May, 2007 17:34, Anonymous Anonymous said...

Δεν υπήρχε τίποτα το αθώο και ρομαντικό στα μυαλά των παρανοϊκών τύπου Γρίβας, Ζαμψών, Γιωρκάτζης. Το απέδειξε η μετέπειτα τους πορεία.

***

Τώρα για το θέμα "παραδόσεις" για εξηγάτε μου.... τι εννοείτε με την λέξη αυτή;

Όταν μαθαίνεις στον νεαρό / στη νεαρή πως να ψήσει το ψωμί στον παραδοσιακό φούρνο γιατι αν δεν το κάμεις δεν θα έχει να φάει... τότε αυτό είναι παράδοση ζωντανή. Άμα όμως το κάνεις υπό τύπο "μάθημα ιστορίας" και μετά του δίνεις χαρτζιλίκι να πάει να πάρει πίτσα... τότε είναι απλώς μηχανισμός συντήρησης ψόφιων ιδανικών (και αποτυχημένη προπαγάνδα).

Εαν κάποιος βέβαια δεν θέλει πλέον τον ηλεκτρικό του φούρνο και αποφασίσει μόνος του να δοκιμάσει εναλλακτικούς τρόπους... μπορεί να πάει να ρωτήσει και να μάθει, να γίνει δηλαδή εθελοντικά το πιο ουσιαστικό μέρος μιας ζωντανής παράδοσης.

Άμα νομίζουμε ότι κρατάμε ζωντανές παραδόσεις με το να ντύνουμε με στολές τα καημένα τα μωρά στις σχολές χορού... χέθε μέθα (όπως έλεγαν οι ισπανόφωνοι προγόνοι μου). Οι χοροί αυτοί είχαν κάποτε ζωντανό, ουσιαστικό ρόλο στην κοινωνική ζωή της κοινότητας... τώρα τι εξυπηρετούν;

Άσε που θεωρώ γελοία την εικόνα του "παραδοσιακού κύπριου" όπως μας την έμπηξεν (με το συμπάθειο) στα μυαλά μας το -τότε -μονοπωλειακό ΡΙΚ.

Φαντάζομαι τον Μικρασιάτη πρόπαππου μου ντάλα μεσημέρι μες το κατακαλόκαιρο στα χωράφια της Ξυλοφάγου, μεθυσμένο, να κλαίει τα καράβια που άφησε πίσω στη Σμύρνη και να επιμένει ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΑ να μην βγάζει το γιλεκο επειδή έτσι ήταν η στολή τους. "Βρε Αντώνη...γιατί γυρίζει ο ντουνιάς βρε;"

Ειλκρινά, αγαναχτώ όποτε δω "κυπριακές σειρές" που δείχνουν τους χαραχτήρες να μην λειτουργούν ως πραγματικοί άνθρωποι αλλά ως πλαστικά ομοιώματα σε μουσείο λαογραφίας.

Αγρινό Ηλίθιο

Α, μπαϊ δε γουέη, είμαστε όλοι ΑΣΤΟΙ στα θέλω και στα είναι μας.

 
At 09 May, 2007 18:57, Blogger YO!Reeka's said...

χμ εσωκυπριακές διενέξεις!

 
At 09 May, 2007 22:26, Anonymous 'Oλβιος said...

Δρακούνα, έγινες πλέον φίρμα και σου κάνουν comments μήνες μετά αφού έγραψες κάτι!!! Είναι γεγονος ότι μόλις θίξεις τις ιερές αγελάδες κάποιων, αμέσως στην έχουν έτοιμη την ταμπέλα φασίστας, ακελικός, νεοκύπριος, μεγαλοαστός. Και εγώ διάβασα το ποστ τις παράδωσης κατόπιν εορτής αλλα το βρήκα πολύ ασκοπο να κάνω σχόλιο, αφού όμως το έφερε η κουβέντα στο θέμα του γάμου και της παράδοσης στην Κύπρο ο Βάσος Αργυρού έχει γράψει ένα καταπληκτικό βιβλίο: Tradition and Modernity in the Mediterranean: The Wedding as Symbolic Struggle. Το βιβλίο συστήνεται σε όσους κόπτονται για την διαφύλαξη της παράδωσης για όσους την μισούν και δεν θέλουν να έχουν καμία σχέση με το θέμα και για όσους πρόκειται να παντρευτούν σύντομα και έχουν ηθικά διλήματα περι του θέματος.
Η γνώμη μου στο θέμα παράδωσης είναι ότι κάτι που πλέον δεν εκφράζει αυτούς που το χρησιμοποιούν καλο θα ήταν να μην επιμείνουμε στην συντήρηση του γιατί έτσι απλώς προσπαθούμε παγώσουμε το χρόνο σε μια δεδωμένη στιγμή. Η παράδωση δεν είναι μιά βίβλος εντολών που πρέπει να τις κρατήσουμε αλλα μια σειρά απο τελετές και σύμβολα που μετεξελίσσονται στο χρόνο εξυπηρετώντας τις ανάγκες τις εκάστοτε κοινωνίας. Η τελετή του γάμου είναι γεμάτη απο συμβολισμούς για πράγματα τα οποία κανείς δεν θεωρεί ότι έχουν σημασία στη σημερινή αστική ή αγροτική κοινωνία της Κύπρου. Ο γάμος παλιά ήταν ένα rite of passage για τους άντρες και τις γυναίκες από όπου έπαυαν να είναι εξαρτώμενοι των οικογενειών τους και γίνονταν αποδεκτοί σαν ενήλικα και ανεχάρτητα μέλη τις κοινωνίας/κοινότητας τους κάτι που πλέον δεν χρειάζεται να γίνει σήμερα.

 
At 09 May, 2007 23:11, Blogger achilleas999 said...

'προσωπικά πιστεύω η παράδοση αναπτύσσεται και μεταλλάσσεται ανάλογα με το τι θέλουν να κρατήσουν οι νέες γενιές'

συμφωνώ με τούτο τζαι με τον όλβιο

ΜΕ ΤΟ ΖΟΡΙ ΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΕ.


τζαι ο γάμος εννα καταντήσει παράδοση αλλό λίο που εννα σκεφτούμαστε να την κρατήσουμε (όσοι εν αρχίσαν ήδη να το σκέφτουντε δλδ) τζαι εν βρίσκω τίποτε το παράξενο.

στην αγγλία οι singles ερέξαν τους married! gogogo

 
At 06 February, 2008 13:08, Anonymous Anonymous said...

ΤΟ ΠΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΩΣ ΖΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΩΣ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙΣ

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home


ΠΡΟΣΟΧΗ: Το blog βλάπτει σοβαρά την υγεία όλων όσων δεν διαθέτουν χιούμορ.