Ενετική... βράκα
Δεν θέλω να κάνω πνεύμα της αντιλογίας αλλά:
Στο Λεβέντειο Μουσείο (στην παλιά Λευκωσία) υπάρχει έκθεση από Ενετικά χειρόγραφα τα οποία ήρθαν ειδικά από την Ιταλία και αφορούν την περίοδο της Ενετοκρατίας. Μαζί με αυτά, για πρώτη φορά στην Κύπρο εκτίθεται αντίγραφο του Χρονικού του Λεόντιου Μαχαιρά. Η έκθεση αποτελείται από χειρόγραφες επιστολές, καταγραφές εμπορευμάτων μου μετακινούνταν μεταξύ Κύπρου και Βενετίας, χάρτες της εποχής και διατάγματα του Συμβουλίου των Δέκα της Βενετίας. Βασικά, αν δεν είστε τρελλοί και παλαβοί με την περίοδο αυτή, θα βαρεθήτε τα κέρατα σας και μην πάτε.
Εγώ ήθελα να δω το χρονικό του Λεόντιου Μαχαιρά γι’αυτό και πήγα.
Δεν είμαι ιστορικός, ούτε έχω σχέση με οτιδήποτε αφορά ιστορία, έχω ομως να παρατηρήσω αυτό:
Η έκθεση είναι ωραία φωτισμένη και απλωμένη σε μια αίθουσα. Οι υπεύθυνοι της έκθεσης έχουν μεγενθύνει και μεταφράσει τα εκθέματα για να μπορούμε να τα διαβάσουμε διότι είναι στα ιταλικά. Μεγάλα πόστερς κοσμούν το χώρο και είναι όλα ωραία εκτός από μια λεπτομέρεια-
Πάνω από ένα κατάλογο εμπορευμάτων, υπάρχει μια ζωγραφιά, Κυπρίων δήθεν χωρικών που μαζεύουν σιτάρι το οποίο προφανώς μετά στάληκε στη Βενετία. Οι χωρικοί στη ζωγραφιά φοράνε βράκες, γιλέκο (ζιμπούνι) και μπότες.
Απ’ότι ξέρω, η μόδα της βράκας στους άντρες εισήχθηκε με την Τουρκοκρατία, η δε μπότα είναι κατασκεύασμα του 17ου αιώνα. Η βράκα είναι οθωμανική εφεύρεση και εξαπλώθηκε με διάφορες παραλλαγές σε όλα τα μέρη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Η έκθεση που πήγα να δω απεικονίζει μια περίοδο μεταξύ 1489-1571. Πως γίνεται οι Κύπριοι στις ζωγραφιές να φορούν ρούχα που δεν ήρθαν στην Κύπρο παρά μόνο με την Οθωμανική κατάκτηση λίγο αργότερα?
Οι Κύπριοι την περίοδο των Λουζινιανών φορούσαν ότι φορούσαν και οι Γάλλοι της ίδιας περιόδου (ακολουθούσαν, δηλαδή, τη δυτική μόδα) και την περίοδο των Ενετών, συνέχισαν να ακολουθούν τη τελευταία δυτική μόδα που κυκλοφορούσε.
Αυτές οι ιστορικές ανακρίβειες, αν και μικρές, χαλάνε την εικόνα και είναι κρίμα. Αν το πρόσεξα κατά λάθος εγώ, σημαίνει ότι πολλοί άλλοι που πήγαν να δουν την έκθεση το πρόσεξαν.
Πόσο δύσκολο είναι να ανοίξεις ένα βιβλίο και να απεικονίσεις μια περίοδο με το σωστό τρόπο???
Στο Λεβέντειο Μουσείο (στην παλιά Λευκωσία) υπάρχει έκθεση από Ενετικά χειρόγραφα τα οποία ήρθαν ειδικά από την Ιταλία και αφορούν την περίοδο της Ενετοκρατίας. Μαζί με αυτά, για πρώτη φορά στην Κύπρο εκτίθεται αντίγραφο του Χρονικού του Λεόντιου Μαχαιρά. Η έκθεση αποτελείται από χειρόγραφες επιστολές, καταγραφές εμπορευμάτων μου μετακινούνταν μεταξύ Κύπρου και Βενετίας, χάρτες της εποχής και διατάγματα του Συμβουλίου των Δέκα της Βενετίας. Βασικά, αν δεν είστε τρελλοί και παλαβοί με την περίοδο αυτή, θα βαρεθήτε τα κέρατα σας και μην πάτε.
Εγώ ήθελα να δω το χρονικό του Λεόντιου Μαχαιρά γι’αυτό και πήγα.
Δεν είμαι ιστορικός, ούτε έχω σχέση με οτιδήποτε αφορά ιστορία, έχω ομως να παρατηρήσω αυτό:
Η έκθεση είναι ωραία φωτισμένη και απλωμένη σε μια αίθουσα. Οι υπεύθυνοι της έκθεσης έχουν μεγενθύνει και μεταφράσει τα εκθέματα για να μπορούμε να τα διαβάσουμε διότι είναι στα ιταλικά. Μεγάλα πόστερς κοσμούν το χώρο και είναι όλα ωραία εκτός από μια λεπτομέρεια-
Πάνω από ένα κατάλογο εμπορευμάτων, υπάρχει μια ζωγραφιά, Κυπρίων δήθεν χωρικών που μαζεύουν σιτάρι το οποίο προφανώς μετά στάληκε στη Βενετία. Οι χωρικοί στη ζωγραφιά φοράνε βράκες, γιλέκο (ζιμπούνι) και μπότες.
Απ’ότι ξέρω, η μόδα της βράκας στους άντρες εισήχθηκε με την Τουρκοκρατία, η δε μπότα είναι κατασκεύασμα του 17ου αιώνα. Η βράκα είναι οθωμανική εφεύρεση και εξαπλώθηκε με διάφορες παραλλαγές σε όλα τα μέρη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Η έκθεση που πήγα να δω απεικονίζει μια περίοδο μεταξύ 1489-1571. Πως γίνεται οι Κύπριοι στις ζωγραφιές να φορούν ρούχα που δεν ήρθαν στην Κύπρο παρά μόνο με την Οθωμανική κατάκτηση λίγο αργότερα?
Οι Κύπριοι την περίοδο των Λουζινιανών φορούσαν ότι φορούσαν και οι Γάλλοι της ίδιας περιόδου (ακολουθούσαν, δηλαδή, τη δυτική μόδα) και την περίοδο των Ενετών, συνέχισαν να ακολουθούν τη τελευταία δυτική μόδα που κυκλοφορούσε.
Αυτές οι ιστορικές ανακρίβειες, αν και μικρές, χαλάνε την εικόνα και είναι κρίμα. Αν το πρόσεξα κατά λάθος εγώ, σημαίνει ότι πολλοί άλλοι που πήγαν να δουν την έκθεση το πρόσεξαν.
Πόσο δύσκολο είναι να ανοίξεις ένα βιβλίο και να απεικονίσεις μια περίοδο με το σωστό τρόπο???
0 Comments:
Post a Comment
<< Home