Friday, April 07, 2006

Appellation Contrôlée

Όταν μιλάς για κρασί, appellation contrôlée σημαίνει τη συγκεκριμένη περιοχή από την οποία προέρχεται το κρασί. Η λεγόμενη «ονομασία προέλευσης». Για να μπορείς να γράψεις πάνω στην ετικέτα του μπουκαλιού «ονομασία προέλευσης», πρέπει το κρασί να έχει κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (που έχει η συγκεκριμένη περιοχή και δεν τα βρίσκεις αλλού) και να ακολουθήθηκαν κάποιες συγκεκριμένες διαδικασίες στην παραγωγή του, που ελέγχονται. Οι «ονομασίες προέλευσης» κάθε χώρας είναι συγκεκριμένες, δηλωμένες και καταχωρημένες (η Κύπρος έχει 5). Δεν μπορείς π.χ. να φυτέψεις αμπελώνα στη Λακατάμια και το κρασί που θα δημιουργήσεις να το διαφημίζεις ότι είναι «ονομασίας προέλευσης». Η Λακατάμια δεν είναι δηλωμένη ονομασία προέλευσης.

Με λίγα λόγια, και το κρασί έχει το pedigree του. Σκεφτείτε τώρα την καταγωγή των ανθρώπων. Σκεφτείτε το Μονακό.

Πολλοί συνωστίζονται (στο Μονακό), πολλοί το παίζουν σχετικοί (στο Μονακό), αλλά για να θεωρείσαι υπήκοος (original, τόπακας) πρέπει να έχεις παρουσία τουλάχιστον 5 γενεών πίσω σου. Το 5 γενιές έχει βάση, διότι δεν είναι μόνο να κατοικείς κάπου. Πρέπει να μπεις και στο νόημα, να αποκτήσεις κάποια χαρακτηριστικά συμπεριφοράς που έχει το συγκεκριμένο μέρος (καλά ή κακά).

Σε ένα μικρό νησί όπως η Κύπρος, που του έτυχε και ένα σαρδάμ ανταλλαγής πληθυσμών, είναι αναπόφευκτο να υπάρχει μια ανακατωσούρα. Πολύ λίγοι μπορούν να εντοπίσουν 5 γενεές πίσω τι έκαναν οι πρόγονοι τους (επιπλεόν, η έλλειψη αξιόπιστου αρχείου πριν το 1878 δεν βοηθά).

Παράδειγμα Λευκωσίας: Αν χρησιμοποιήσουμε το κριτήριο του Μονακό, αυτή τη στιγμή στη Λευκωσία ζουν περίπου….. 552 άτομα που μπορούν να ονομαστούν Λευκωσιάτες ονομασίας προέλευσης.

Δεν είσαι Λευκωσιάτης επειδή μετακόμισες (εσύ ή οι γονείς σου) λόγω εισβολής ή λόγω δουλειάς ή γάμου. Είσαι κάτοικος Λευκωσίας. Αυτό δεν είναι κακός χαρακτηρισμός. Είναι ένα γεγονός.

Τα στερεότυπα που ακούμε δεξιά και αριστερά («οι Λευκωσιάτες είναι φαντασμένοι», «οι Λεμεσιανοί ξέρουν να διασκεδάζουν καλύτερα», «οι Παφίτες …» anyway κάτι κάνουν και αυτοί) δεν έχουν νόημα διότι δημογραφικώς είμαστε όλοι μια σαλάτα. Ο χαρακτήρας των πόλεων μας άλλαξε, σε σημείο που πλέον η πλειοψηφία που μένει σε μια πόλη κατάγεται από αλλού. Αν λοιπόν εσύ έκατσες για καφέ κάπου στη Λευκωσία και δίπλα σου μια τύπισσα έλεγε διάφορα τραγελαφικά, δεν πρέπει εσύ μετά να διαδίδεις ότι στη Λευκωσία ο κόσμος είναι π.χ. φαντασμένος και σνομπ, διότι πολύ πιθανόν αυτή η τύπισσα να μην είναι καν από τη Λευκωσία αλλά, ο ένας της γονιός πρόσφυγας από το Ριζοκάρπασο, ο άλλος της γονιός από τη Λόφου, γεννήθηκε στη Λεμεσό και μεγάλωσε στη Λευκωσία, οπότε μέσα στον εγκέφαλο της υπάρχει ένα σαρδάμ γνώσεων και χαρακτηριστικών που μόνο με τη Λευκωσία δεν έχουν σχέση.

Εγώ και οι υπόλοιποι 551 Λευκωσιάτες, δηλώνουμε ότι είμαστε φιλόξενα και περιπετειώδη άτομα, ουδέποτε αρνηθήκαμε στον οποιονδήποτε να έρθει να κατοικήσει στην πόλη μας και αντιμετωπίζουμε με χιούμορ όλους τους χαρακτηρισμούς με τους οποίους μας στολίζουν οι διάφοροι με κάθε ευκαιρία. Τώρα που το σκέφτομαι, το χιούμορ είναι ένα καλό χαρακτηριστικό των Λευκωσιατών με "ονομασία προέλευσης" :)

13 Comments:

At 07 April, 2006 11:49, Blogger nekatomenos said...

έτσι μας λες εσύ. δεν μπορώ όμως να ψάξω να βρω τους υπόλοιπους 551 και να τους ρωτήσω. ζεις Λευκωσία, είσαι [εν μέρει έστω] Λευκωσιάτης.

 
At 07 April, 2006 14:10, Blogger firfiris said...

Ego eimai misos Pitsillos misos Filiotis, alla logo tou oti oudemian epafin ehw me ta katehomena meri, eheliktika mesw koinonikou darvinismou se teleion digma Pitsillou hwriati. Opoia thelei na kamei kopelloythkia Pitsilletika ratsas kai plirei tis proipotheseis as epikoinonisi.

 
At 07 April, 2006 15:58, Blogger The Passenger said...

Εχετε και μυστική οργάνωση/αδελφότητα όπως τους Μασόνους; Υπάρχει ο κώδικας της Λήδρας μήπως;

:)

Σοβαρά τωρά.Υπάρχει;

Να μια μελέτη που αμφιβάλλω αν έγινε ποτέ: η σύγκριση των κοινωνικών χαρακτηριστικών των καθαρόαιμων Λευκωσιατών με αυτά των υπολοίπων.Αν είσαστε τόσοι λίγοι τότε δεν θα είναι και πολύ δύσκολο.

Λέμε τώρα.

Πάντως στοιχεία για τους προγόνους μπορείς να βρείς και στα αρχεία της Εκκλησίας που πηγαίνουν πριν το 1878.Εμείς καταφέραμε και σκάψαμε μέχρι τις αρχες του 19ου αιώνα με αυτό το τρόπο.

 
At 07 April, 2006 18:53, Blogger drakouna said...

Μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα ξέρω και εγώ, και χωρίς το αρχείο της εκκλησίας. Ξέρω και μια οικογένεια που κατάφερε να κάνει trace back μέχρι τη Βενετία (δεν είναι Λατίνοι, φαίνεται ελληνοποιήθηκαν στην πορεία).

Anyway, κώδικας δεν υπάρχει άνκαι η στοά των Μασόνων είναι στη Λήδρας, και ούτε υπάρχει ανάγκη για τέτοιο πράγμα.

Αντιθέτως, το φαινόμενο "από που είσαι - α, είμαστε συγχωριανοί άρα να αλληλοβοηθηθούμε-" παρατηρείται παντού. Είναι η εσωτερική ανάγκη να ανήκεις κάπου- κλίκα/πόλη/κόμμα/θρησκεία κτλ.

 
At 07 April, 2006 23:48, Blogger The Passenger said...

Ωχ! Δηλαδή εγώ που δεν έχω γνωστούς με καταγωγή απο το χωριό της μάνας μου ή του πατέρα μου την έβαψα!

 
At 08 April, 2006 08:47, Blogger nekatomenos said...

ψιτ, πώς ψάχνεται δηλαδή γενεαλογίες και τέτοια άμα δεν είσαι από την Λευκωσία; σοβαρά, με ενδιαφέρει να το ψάξω.

 
At 10 April, 2006 08:27, Blogger drakouna said...

Κανονικά, όπως είπε ο passenger, υπάρχει αρχείο στην εκκλησία και μπορείς να εντοπίσεις π.χ. γάμους, βαφτήσια κτλ. Φαντάζομαι κάθε εκκλησία τηρεί το δικό της αρχείο, ή υπάρχει κεντρικό στην αρχιεπισκοπή. Θα πρέπει όμως να ξέρεις κάποια βασικά για να κάνεις αυτή την έρευνα, δεν μπορείς στη τύχη. Για παράδειγμα να σου είπαν ότι κατάγεσαι π.χ. από την Τεμπριά. Ξεκινάς από την Τεμπριά. Αρχείο της Πολιτείας πριν το 1878 αμφιβάλλω να υπάρχει (επί Τουρκοκρατίας δεν νομίζω να έκανες ληξιαρχική δήλωση κτλ. Άσε που μπορεί να μην δήλωναν ξεπίτηδες τα παιδιά τους οι κάτοικοι για φορολογικούς λόγους.)

 
At 10 April, 2006 12:52, Blogger michaella said...

ou panagia mou. mono an pao piso stous pappoudes kai stis giagiades amesos dieroume dia 4. fantastitai pou posa xorka enna rizo an pao piso stous dikous tous pappoudes. oi eimasten ok
ego eimai engomitissa je kanei. jiame egennithika, jiame egennithike i mama mou, jiame en to spiti mou, en exo kanena sinaisthimatiko i praktiko desmo me otidipote allo extos pou tin sigkekrimeni perioxi tis lefkosias

 
At 12 April, 2006 00:30, Blogger traoulos said...

an paeis polla vathkia sto na psaxeis poios en leukosiatis tha vreis endiaferon pramata.

Iparhoun oi legomenoi pash leukosiates kai oi leukosiates.

As poumen an o pro-pappos sou emegalosen stin lidras i toulahiston stin palia leukosia: Eisai pash leukosiatis

Tora an o pro-pappos sou emegalosen sto strovolo i kapou ekei konta: Eisai apla leukosiatis.

An rotiseis ton pash leukosiati tha sou pei omos pos o strovolos keinon to kairo itan horko kai den itan leukosia.

An rotiseis episis ton pash leukosiati gia ton kiri tou pro-papou tou borei na sou pei ( en tha sou to pei fisika) pos irte me ton gadaro stin lidras pou to tade horko. An ohi tote borei na einai pash-pash leukosiatis.

 
At 12 April, 2006 08:24, Blogger drakouna said...

Πολύ σωστά gadare. Μέχρι τα 40s, Λευκωσία ήταν η παλιά Λευκωσία. Στρόβολος, Καιμακλί, Λακατάμια κτλ θεωρούνταν ξεχωριστά χωριά.
Η γιαγιά μου, μου έλεγε ότι πήγαιναν για Καθαρή Δευτέρα στην Αγία Παρασκευή στο Hilton (ήταν εξοχή).

 
At 12 April, 2006 09:01, Blogger traoulos said...

touta pou evala pio pano einai vasismena pano se alithines sinomilies mou me palious. Etsi eida pos antilamvanontai merikoi ta pragmata.

As poume merikoi "original strovoliotes" den theloun na paradehtoun pos itan horio palia o strovolos.

To oraio itan pou milisa kai me anthropo pou megalose stin palia poli kai mou eipe pos eihe ertei enas progonos tou pano sto gadaro. hehee. O sigkekrimenos progonos tou pire nimfi pou genia leukosiatiki kai etsi
emeine ekei.

 
At 12 April, 2006 09:23, Blogger traoulos said...

pantos touta oulla einai polla endiaferon gia osous endiaferontai na mathoun pos itan palia ta pragmata.

Boreis na deis pou itan o palios strovolos an hatheis me t'autokinito sou
stis periohes pou einai i eirinia.

Ton palio agio dometio boreis na ton vreis se kati stenosokaka ligo meta pou to dimarheio.

Tin palia egkomi nomizo einai ekei pou einai i plaka tavern.

O agios andreas lene pos itan gematos spilies!I makedonitissa opos kai i agia paraskeui pou leei i drakouna itan topoi gia exohi.

Prepei na itan polla paraxena na deis inta los itan ta pramata tote.Logika prepei na eihe horafkia pantou!

 
At 12 April, 2006 09:38, Blogger drakouna said...

Μέχρι το 74, η Λευκωσία αναπτυσσόταν προς τα Βόρεια. Τράχωνας, Μια Μηλιά, Βόρειος Πόλος ήταν the place to be (το νέο ΓΣΠ για τα σημερινά δεδομένα). Πέρα από το λούνα παρκ της Ακρόπολης δεν υπήρχε τίποτε. Μικρό Σπίτι στο Λειβάδι. Μάντρες και τσούρες.

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home


ΠΡΟΣΟΧΗ: Το blog βλάπτει σοβαρά την υγεία όλων όσων δεν διαθέτουν χιούμορ.