Ποια είναι η παράδοση μας?
Ο Μικελλίδης είναι γιατρός, τακτικός θαμώνας σε talk shows, γράφει στήλες σε εφημερίδες και περιοδικά, γενικά όποια πέτρα σηκώσεις θα τον βρεις από κάτω. Έχει πει τη γνώμη του για τα πάντα, για τη σεξουαλική ζωή των Κυπρίων, μέχρι το Κυπριακό πρόβλημα (χωρίς να τον ρωτήσει κανείς).
Μέσα στα πολλά που έγραψε, έγραψε και το ακόλουθο (κάπως έτσι, δεν θυμάμαι ακριβώς τις λέξεις): «μην πηγαίνετε στα κατεχόμενα χωριά σας ψάχνοντας για τις τσούρες της γιαγιάς σας, δεν θα τις βρείτε. Ψάξτε για κάτι πιο βαθύ, αυτό που σας δένει με αυτό τον τόπο. Δεν θα το βρείτε στα χαλαμάντουρα.» Ο Μικελλίδης (νομίζω) θέλει να πει ότι δεν ακολουθούμε τις παραδόσεις μας διότι έχουμε γενικά φύγει (με τη βία ή και μόνοι μας) από το φυσικό μας περιβάλλον και οι προσπάθειες μας να «μην ξεχάσουμε» είναι άνισες διότι δεν μας ενώνει τίποτα πλέον με το παρελθόν μας. Τι είναι όμως η παράδοση, τα ήθη και έθιμα?
Τα ήθη και έθιμα ενός τόπου έχουν νόημα όταν ασκούνται την κατάλληλη στιγμή στις κατάλληλες συνθήκες. Αλλιώς αντιγράφουμε (και μάλιστα με κακό τρόπο) πράγματα που μάθαμε παπαγαλία. Τα ήθη και έθιμα στην τελική είναι η πρακτική που ακολουθεί ένα συγκεκριμένο group ανθρώπων για ένα χρονικό διάστημα. Ο χρόνος κυμαίνεται αναλόγως. Κάτι που ασκείται για 500 χρόνια θεωρείται μέρος της παράδοσης. Αλλά και κάτι που ασκείται τα τελευταία 50 χρόνια μπορεί να θεωρηθεί παράδοση.
Όταν ήταν να παντρευτώ, άκουσα διάφορα που «πρέπει» μου έλεγαν να κάνει το άτομο που επιμένει να παντρευτεί. «Να φέρεις λαουτάρη να σου τραγουδά την ώρα που θα ντύνεσαι» (η σκέψη και μόνο να ακούω τίρι-τίρι ένα γερούδι να τραγουδά παράφωνα ενώ εγώ προσπαθώ να μεταμορφωθώ σε απαστράπτουσα νύφη, δεν με ενθουσίασε). «Να σε ζώσουν οι γονείς και συγγενείς» (κανένας δεν ήξερε να μου πει γιατί και πως ακριβώς γίνεται αυτό). «Στο party να βάλεις παραδοσιακά και νησιώτικα τραγούδια να χορέψουν οι συγγενείς και φυσικά ζειμπέκικα» (όχι, ποτέ!!!). Ρώτησα τη μαμά Δρακούνα και πήρα την ακόλουθη κατατοπιστική απάντηση:
«Εμείς είμαστε Λευκωσιάτες. Αυτά τα έθιμα δεν τα ξέρουμε. Λαουτάρηδες και ζώματα δεν έχουν σχέση με τη Λευκωσία και αν ρωτήσεις και τη γιαγιά σου θα σου πει ότι είναι έθιμα της υπαίθρου. Δεν ξέρουμε να τα κάνουμε και ούτε όταν παντρευτήκαμε εμείς τα κάναμε. Εγώ όταν παντρεύτηκα ξύπνησα το πρωί, πήγα κομμωτήριο, ήρθα σπίτι μου, ντύθηκα και ετοιμάστηκα μόνη μου, στο πικ-απ έβαλα να παίζει Top of the Pops (έχουμε ακόμα τον δίσκο) και μετά πήγαμε στην εκκλησία. Τα ίδια έκανε και η γιαγιά σου (χωρίς το πικ-απ). Μετά το γάμο, σε άλλη μέρα, κάναμε party για φίλους και συγγενείς με χορό και τραγούδι. Στο party φορούσα jeans, όλοι ήταν χαλαροί και κανένας δεν χόρεψε ζειμπεκιές ή άλλα βαρετά και ασήκωτα. Ο κόσμος χόρευε χάλι-γκάλι και φορούσε φορέματα στιλ Αλίκη Βουγιουκλάκη στη «Δασκάλα με τα Χρυσά Μάτια» (υπάρχει και ενοχοποιητικό video). Τι σχέση έχουμε με ρεμπέτικα και ζειμπεκιές? Η Λευκωσία δεν είναι λιμάνι να έχει ναύτες και βάσανα. Πάντοτε χορεύαμε δυτικού τύπου τραγούδια (η γιαγιά π.χ. χόρευε Sinatra και κάτι άλλους πεθαμένους). Αυτή είναι η παράδοση σου.»
Θυμήθηκα κάτι παραδοσιακούς χορούς που μας μάθαιναν στο δημοτικό. Εκτός από κάτι κυπριακούς, μαθαίναμε αν δεν κάνω λάθος και καλαματιανό. Τώρα ο καλαματιανός τι σχέση είχε με μας δεν ξέρω. Είναι αυτό που λέμε ήθη και έθιμα-παπαγαλία.
Μέσα στα πολλά που έγραψε, έγραψε και το ακόλουθο (κάπως έτσι, δεν θυμάμαι ακριβώς τις λέξεις): «μην πηγαίνετε στα κατεχόμενα χωριά σας ψάχνοντας για τις τσούρες της γιαγιάς σας, δεν θα τις βρείτε. Ψάξτε για κάτι πιο βαθύ, αυτό που σας δένει με αυτό τον τόπο. Δεν θα το βρείτε στα χαλαμάντουρα.» Ο Μικελλίδης (νομίζω) θέλει να πει ότι δεν ακολουθούμε τις παραδόσεις μας διότι έχουμε γενικά φύγει (με τη βία ή και μόνοι μας) από το φυσικό μας περιβάλλον και οι προσπάθειες μας να «μην ξεχάσουμε» είναι άνισες διότι δεν μας ενώνει τίποτα πλέον με το παρελθόν μας. Τι είναι όμως η παράδοση, τα ήθη και έθιμα?
Τα ήθη και έθιμα ενός τόπου έχουν νόημα όταν ασκούνται την κατάλληλη στιγμή στις κατάλληλες συνθήκες. Αλλιώς αντιγράφουμε (και μάλιστα με κακό τρόπο) πράγματα που μάθαμε παπαγαλία. Τα ήθη και έθιμα στην τελική είναι η πρακτική που ακολουθεί ένα συγκεκριμένο group ανθρώπων για ένα χρονικό διάστημα. Ο χρόνος κυμαίνεται αναλόγως. Κάτι που ασκείται για 500 χρόνια θεωρείται μέρος της παράδοσης. Αλλά και κάτι που ασκείται τα τελευταία 50 χρόνια μπορεί να θεωρηθεί παράδοση.
Όταν ήταν να παντρευτώ, άκουσα διάφορα που «πρέπει» μου έλεγαν να κάνει το άτομο που επιμένει να παντρευτεί. «Να φέρεις λαουτάρη να σου τραγουδά την ώρα που θα ντύνεσαι» (η σκέψη και μόνο να ακούω τίρι-τίρι ένα γερούδι να τραγουδά παράφωνα ενώ εγώ προσπαθώ να μεταμορφωθώ σε απαστράπτουσα νύφη, δεν με ενθουσίασε). «Να σε ζώσουν οι γονείς και συγγενείς» (κανένας δεν ήξερε να μου πει γιατί και πως ακριβώς γίνεται αυτό). «Στο party να βάλεις παραδοσιακά και νησιώτικα τραγούδια να χορέψουν οι συγγενείς και φυσικά ζειμπέκικα» (όχι, ποτέ!!!). Ρώτησα τη μαμά Δρακούνα και πήρα την ακόλουθη κατατοπιστική απάντηση:
«Εμείς είμαστε Λευκωσιάτες. Αυτά τα έθιμα δεν τα ξέρουμε. Λαουτάρηδες και ζώματα δεν έχουν σχέση με τη Λευκωσία και αν ρωτήσεις και τη γιαγιά σου θα σου πει ότι είναι έθιμα της υπαίθρου. Δεν ξέρουμε να τα κάνουμε και ούτε όταν παντρευτήκαμε εμείς τα κάναμε. Εγώ όταν παντρεύτηκα ξύπνησα το πρωί, πήγα κομμωτήριο, ήρθα σπίτι μου, ντύθηκα και ετοιμάστηκα μόνη μου, στο πικ-απ έβαλα να παίζει Top of the Pops (έχουμε ακόμα τον δίσκο) και μετά πήγαμε στην εκκλησία. Τα ίδια έκανε και η γιαγιά σου (χωρίς το πικ-απ). Μετά το γάμο, σε άλλη μέρα, κάναμε party για φίλους και συγγενείς με χορό και τραγούδι. Στο party φορούσα jeans, όλοι ήταν χαλαροί και κανένας δεν χόρεψε ζειμπεκιές ή άλλα βαρετά και ασήκωτα. Ο κόσμος χόρευε χάλι-γκάλι και φορούσε φορέματα στιλ Αλίκη Βουγιουκλάκη στη «Δασκάλα με τα Χρυσά Μάτια» (υπάρχει και ενοχοποιητικό video). Τι σχέση έχουμε με ρεμπέτικα και ζειμπεκιές? Η Λευκωσία δεν είναι λιμάνι να έχει ναύτες και βάσανα. Πάντοτε χορεύαμε δυτικού τύπου τραγούδια (η γιαγιά π.χ. χόρευε Sinatra και κάτι άλλους πεθαμένους). Αυτή είναι η παράδοση σου.»
Θυμήθηκα κάτι παραδοσιακούς χορούς που μας μάθαιναν στο δημοτικό. Εκτός από κάτι κυπριακούς, μαθαίναμε αν δεν κάνω λάθος και καλαματιανό. Τώρα ο καλαματιανός τι σχέση είχε με μας δεν ξέρω. Είναι αυτό που λέμε ήθη και έθιμα-παπαγαλία.
16 Comments:
dear to gegonos kai mono oti epantreftikes itan arketo gia na peis oti ekratises mia megali paradosi.
opos eipes kapote kai se ena pou ta diasima posts sou, o gamos sou enne kali efkairia na matheis na xoreveis to tha ziso elefthero poulli.
opos kai na exei, o mikellidis einai se allo planiti pou to diko mas. ego epira to apofasi oti en tha ton katanoiso pote. na ton afikoume kale tis elitas pou ton katanoei toso polla pou sizei mazi tou kai sti zoi kai sto tileoptiko plato.. efxaristo, ego den tha paro
Σωστά όλα αυτά αλλά κακώς την έπεσες του Μικκελίδη. Ο άνθρωπος είναι ο Τζίμινυ Κρίκετ του Ελληνοκύπριου, η (σχεδόν άναρθρη) φωνή της συνείδησής του.
Άσε που έχω την τρομερή υποψία πως ο λόγος για τον οποίο ασχολείται με το σόου αυτηνής της κακόμοιρης κυριλλέ κάντυ-κάντυ, είναι ο ίδιος με τον οποίο όοοολοι εμείς οι σοβαροί άνθρωποι μπλέξαμε με τα μπλογκ: γιατί νομίζει πως κάπως έτσι θα προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο κάτι.
Ο καλαματιανός πάντως ΔΕΝ είναι μέρος της παράδοση μου και δεν φουσκώνω από περηφάνια όταν ακούω τίρι-τίρι.
Πιο παραδοσιακό βρίσκω να ξεκινήσω να πάω θάλασσα κάθε σαββατοκύριακο του καλοκαιριού. Είναι και αυτό μια σημαντική παράδοση των Λευκωσιατών.
Μα δεν την έπεσα του Μικελλίδη. Αντιθέτως, συνεχίζω μια σωστή παρατήρηση που έκανε.
Ναι, τα πιο πολλά ήθη/έθιμα είναι παπαγαλία. Γι' αυτό κάνουμε πολλά πράγματα "έτσι για το έθιμο..."
Π.χ. Οι πλείστοι δεν πάμε ποτέ εκκλησία εκτός από το Πάσχα (που έχει τα πιο ωραία έθιμα).
Το να παίξω μουσική που δεν ακούω τακτικά ή ποτέ στον γάμο μου είναι κάπως υποκρισία. Από την άλλη, αν δεν τα σπάσεις στον γάμο σου πότε θα το κάνεις; Είτε με τη μουσική που τα σπάει η παρεά και το ζευγάρι, είτε με τη μουσική που τα σπάνε γενικώς...
Η παράδοση δεν είναι κάτι σταθερό και αμετάβλητο, αλλάζει συνεχώς. Εξυπηρετά όμως τους ίδιους σκοπούς (δίνει ταυτότητα κτλ). Αυτό που εγώ θεωρώ λάθος είναι να μην υπάρχει καθόλου παράδοση ή να γίνονται όλα παράδοση του φαστ-φουντ... Δεν ταυτίζομαι με την δική μου παράδοση, αλλά είναι κομμάτι μου....
Έβαλες με σε σκέψεις... να τες συγυρίσω και να επανέλθω (μάλλον με ένα σχετικό ποστ γιατί έχω πολλά να πω).
oi mono laoutarides, jie paploma na jiliounte ta mwra panw jie kremmasma. akoma drakouna an valeis merika kila, i eisai 7-8 minon eggyos, afxanete i epifania pou mporoun na sou kremmazoun 20lira. afou o gamos einai pou einai epihirisi toulahisto na fkaleis jei tpt
shraosha o logos pou paei sto show tis candycandy en giati eshei ta mazi tis!
@michaella: Τιιιιι; Μπλιάααααααξ. Μα είσαι σίγουρη;
Να φέρεις θκυό λαουτάρηες, ο πρώτος με στράτοκκαστερ (κατα προτίμηση κότσιηνη) τζιαι ο δεύτερος με KORG ή Roland με το ένα σιέρι πας το μοχλό να παίζει με το pitch. Ο πρώτος εννα τραουδά τζι όλας, με το reverb ττάππο.
Οι μουσικοί έννα θέλουν να παίζουν Τερζή αλλά ο κόσμος εννα τους ζητά το τραούδιν του γάμου, τζι έννα τους γυρίζει που ο κόσμος εν καταλάβει που τέχνη
Στελιος
Αυτο σημενει οτι οι Λευκωσιατες δεν εχουν Κυπριακη Ταυτοτητα εκτος και αν δεχθουμε οτι αυτη ειναι η Ταυτοτητα του Λευκωσιαστη .Δηλαδη μια αποτηχημενη αντιγραφη δυτικοευραπαικου - Αμερικανικου τυπου. Νομιζω οτι αδηκουμε τους Λευκωσιατες και θα πρεπει να ψαξουμε περισσοτερο το θεμα ΠΑΡΑΔΟΣΗ και ΛΕΥΚΩΣΙΑΤΕΣ
drakouna μου...Με χάλασες..Νεοκυπραίοι και Ευρωκυπραίοι ενωθείται!!!Μην συγχύζεις τα έθιμα και την παράδοση με την ανάγκη αποφυγής τους για να μην χαρακτηρηστεί κάποιος χώρκατος ή χωρκάτα...
Cool blog, interesting information... Keep it UP buy zithromax powder Repair maytag gas dryer park rapids heating and air conditioning
Enjoyed a lot! the beach camping ritalin b6 kelly camping australia Admission site http www.unitek.com training mcse Theaffiliateguy.com&aposs affiliate marketing world ebay doubles Camera digital film fuji intitle intitle intitle intitle
drakouna diavazontas tis ipoloipes dimosieuseis sou, ekatalava giati aisthanese tosi apextheia gia ta ithi ta ethima k tis paradoseis toutou tou topou.akoma katalavenw giati apexthanese to kathe ti pou eshi sxesi me ethnos ellada klp.
tin epoxi pou to 99,9% twn kipraiwn ezousan sta oria tis anexeias, oi dikoi sou progonoi (sifwna me allo keimeno sou) espoudazan stis gallies, akouan sinatra k etrwan ta plouti tous sta koumarka. twra episis ekatalava giati o pappous sou o magaiver etheoran ousiastika osous epolemisan sto b' pagkosmio polemo malakes k tous agwnistes tis EOKA fasistes. telika efkala to simperasma oti idika o agwnas tis EOKA itan taxikos agwnas k oxi ethnikos giauton diaforoi "xoraites aristokrates" pou espoudazan stis gallies k akouan sinatra efkallan k fkalloun spirakia mono k mono me tin anamnisi tetoiwn ipothesewn. kata ta alla drakouna mou me to megaloastiko sou background tinis na aristerizeis k idiaitera na akelizeis!!!alla fysika tha mou peis to akel megaloastiko komma ine!
Ξέρω το οτι είμαι out of date .... just wanted to say οτι ο μικελλίδης ήταν ο γκόμενος (μπορεί και να είναι ακόμη) της Ελίτας Μιχ. (παρουσίαστρια του show) ...
Τι πίνεις και δεν μας δίνεις; μόνο ληγμένα χάπια που χορηγεί το ΑΚΕΛ στα ΠΕΟπουλά θα μπορούσαν να έχουν τέτοιες παρενέργειες και επιπλοκές στην υγεία σου!
Post a Comment
<< Home